Banner BS
English Prijava
Natisni stran Manjše črke Večje črke
Napredno iskanje

Banka Slovenije

Predstavitev

Razpisi

Zaposlitev

Javna naročila

Sporočila za javnost

Govori guvernerja

Konference in seminarji

Izobraževalni dan

Knjižnica

Katalog informacij javnega značaja

Povezave

Zakoni in predpisi

Monetarna politika

Finančna stabilnost

Nadzor bančnega sistema

Jamstvo za vloge v bankah

Reševanje bank

Plačilni in poravnalni sistemi

Statistika

Publikacije

Bankovci in kovanci

Poročanje BS

Centralni kreditni register

Domov  > Banka Slovenije  > Sporočila za javnost  

Sporočila za javnost

   

Datum   Naslov sporočila za javnost
29.12.2016   Sporočilo za javnost – S 3. januarjem 2017 bo začel delovati elektronski sistem za izmenjavo podatkov o zadolženosti fizičnih oseb in poslovnih subjektov
28.12.2016   Sporočilo za javnost - Menjava tolarskih kovancev tudi 3.1.2017
25.11.2016   Obvestilo za javnost po 6. seji Nacionalnega sveta za plačila
24.11.2016   Demanti navedb v članku na portalu pozareport.si 24.11.2016
24.11.2016   Objava celostnega seznama predpisov za področje nadzora
23.11.2016   Demanti navedb v članku na portalu pozareport.si 23.11.2016
22.11.2016   Sporočilo za javnost - Aktualna makroekonomska gibanja in informacija o poslovanju bank v prvih devetih mesecih 2016
11.11.2016   Nagovor guvernerja na Dnevu slovenskih bančnikov
27.10.2016   Odziv na odločitev Ustavnega sodišča
19.10.2016   Sporočilo za javnost - Nedonosne izpostavljenosti bank
17.10.2016   Odgovor na intervju z Alenko Žnidaršič Kranjc v Dnevniku
13.10.2016   Slovesnost ob 25. obletnici uvedbe tolarja in podelitev nagrad za magistrska in doktorska dela
11.10.2016   Sporočilo za javnost - Mesečna informacija o poslovanju bank v avgustu 2016 in Gospodarska in finančna gibanja, oktober 2016
07.10.2016   Sporočilo za javnost - Letno zasedanje Mednarodnega denarnega sklada in skupine Svetovne banke
07.10.2016   Sporočilo za javnost – Zamenjava tolarjev v evre
23.09.2016   Sporočilo za javnost - Osnovni plačilni račun
20.09.2016   Pojasnilo razlike med ocenama kapitalskega primanjkljaja (pristopa top-down in bottom up) - Odziv na članek v Dnevniku
15.09.2016   Sporočilo za javnost - Centralni kreditni register – ključni poudarki
10.09.2016   Odziv na trditve Aljoše Tomaža v intervjuju v Sobotni prilogi Dela
06.09.2016   Sporočilo za javnost - Uvedena makrobonitetna instrumenta za nepremičninski trg
05.09.2016   Demanti navedb dr. Križaniča v članku Tovarne delavcem! Ali spet?
30.08.2016   Sporočilo za javnost - Mesečna informacija o poslovanju bank in Povzetek makroekonomskih gibanj, avgust 2016
26.08.2016   Demanti navedb v članku Nedotakljivi v Mladini (št. 32, 12.8.2016)
25.08.2016   Sporočilo za javnost - Banka Slovenije vložila pritožbo
08.08.2016   Sporočilo za javnost – Izročitev zapisnikov ožjega kolegija guvernerja
05.08.2016   Sporočilo za javnost - Izplačilo zajamčenih terjatev iz stečaja borznoposredniške družbe Moja delnica BPH, d. d. od 8. avgusta 2016
29.07.2016   Odgovor na navedbe dr. Franceta Križaniča v Mladini
29.07.2016   Sporočilo za javnost - Objava rezultatov Ebinih stresnih testov in testi slovenskih bank
29.07.2016   Sporočilo za javnost - Opozorilo glede spletne prevare
26.07.2016   Sporočilo za javnost - Zajamčene terjatve vlagateljem družbe Moja delnica BPH v stečaju bodo izplačane pri NLB
19.07.2016   Sporočilo za javnost - Sodišče EU_Potrjena stališča Banke Slovenije
19.07.2016   Demanti navedb v članku Guverner Jazbec policiji ne bo več pomagal preiskovati bančne luknje (SiolNET, 19.7.2016)
13.07.2016   Odziv Banke Slovenije na odgovor generalnega državnega tožilca predsedniku ECB
12.07.2016   Demanti navedb v članku "Ima guverner že svoj jazbexit?" (Finance, 11. 7. 2016)
12.07.2016   Sporočilo za javnost - Mesečna informacija o poslovanju bank in Gospodarska in finančna gibanja, julij 2016
11.07.2016   Informacija za vlagatelje družbe Moja delnica BPH d. d.
07.07.2016   Demanti izjave vodje specializiranega državnega tožilstva na novinarski konferenci 7.7.2016
06.07.2016   Sporočilo za javnost - V prostorih Banke Slovenije poteka preiskovalno dejanje v predkazenskem postopku
05.07.2016   Sporočilo za javnost - ECB je razkrila novi bankovec za 50 EUR
28.06.2016   Sporočilo za javnost - Čas objave tečajnic julija 2016 prestavljen
16.06.2016   Sporočilo za javnost - ECB: Evrosistem se pripravlja na uvedbo novega bankovca za 50 €
10.06.2016   Sporočilo za javnost - Poročilo o 5. seji Nacionalnega sveta za plačila (NSP)
08.06.2016   Sporočilo za javnost - Novi zbirateljski in spominski kovanci v prodajo in obtok 20. junija
07.06.2016   Sporočilo za javnost - Napovedi makroekonomskih gibanj v Sloveniji in Poročilo o finančni stabilnosti, junij 2016
02.06.2016   Odziv Banke Slovenije na poročilo KPK Ocena stanja, maj 2016
24.05.2016   Pojasnilo o poplačilu imetnikov izbrisanih podrejenih obveznic v Italiji (Odgovor na članek v Financah, št. 84/2016)
24.05.2016   Sporočilo za javnost - Aktualna gospodarska in finančna gibanja ter poslovanje bank v marcu 2016
19.05.2016   Sporočilo za javnost - Seminar BS-MDS Rethinking Monetary-Fiscal Policy Coordination
19.05.2016   Odziv na članek v tedniku Mladina, 13. maja 2016
16.05.2016   Sporočilo za javnost - Poročilo Mednarodnega denarnega sklada v okviru rednih posvetovanj po IV. členu Statuta MDS
04.05.2016   Sporočilo za javnost - ECB ukinja izdelavo in izdajo bankovcev za 500 €
21.04.2016   Pojasnilo - Ocenjevanje primernosti članov nadzornih svetov bank
15.04.2016   Sporočilo za javnost - Spomladansko zasedanje Mednarodnega denarnega sklada in skupine Svetovne banke
12.04.2016   Sporočilo za javnost - Gospodarska in finančna gibanja, april 2016
31.03.2016   Sporočilo za javnost - Objavljena Analiza nadomestil bank in hranilnic za plačilne storitve – 2015
30.03.2016   Sporočilo za javnost - Zaključek dijaškega tekmovanja Generacija €URO 2015/16
29.03.2016   Sporočilo za javnost - Zaključek obiska Mednarodnega denarnega sklada v Sloveniji
29.03.2016   Obvestilo - Knjižnica Banke Slovenije do septembra zaprta
15.03.2016   Sporočilo za javnost - Umar predstavlja analizo ocene učinkov strukturnih ukrepov v Sloveniji
11.03.2016   Odgovor na članek Tadeja Kotnika (Finance, 9.3.2016)
07.03.2016   Obvestilo - Do 31.12.2015 dve prijavi kršitev v sistem obveščanja
05.03.2016   Odgovor na članek dr. Jožeta Mencingera v Dnevniku, Objektiv 27.2.2016
23.02.2016   Sporočilo za javnost - Makroekonomska gibanja in poslovanje bank v letu 2015
19.02.2016   Sporočilo za javnost - Banka Slovenije o sklepnih predlogih generalnega pravobranilca-dodatna pojasnila
18.02.2016   Sporočilo za javnost - Banka Slovenije o sklepnih predlogih generalnega pravobranilca
12.02.2016   Demanti izjave državnega sekretarja MF v oddaji Tarča, 11.2.2016
11.02.2016   Sporočilo za javnost - Prenehanje dovoljenja za opravljanje bančnih storitev Factor banke in Probanke
06.02.2016   Odziv na članek "Nova uprava NLB, deal SDH - guverner Jazbec: Benedek (rezerva Andoljšek), Gruden, Brodnjak"
27.01.2016   Sporočilo za javnost - V Sloveniji je bilo v 2015 iz obtoka umaknjenih manj ponarejenih evrobankovcev kot leta 2014
26.01.2016   Sporočilo za javnost - V bankah potrebna večja diverzifikacija komitentov glede na njihove posebnosti, tako pri reševanju nedonosnih terjatev kot pri kreditiranju
18.01.2016   Sporočilo za javnost - Obisk predsednice Nadzornega odbora EMN v Sloveniji
16.01.2016   Odziv Banke Slovenije na članek Zakaj je potrebna revizija
12.01.2016   Sporočilo za javnost - Podjetja zmerno povečujejo investicije v opremo in stroje
         

Demanti navedb dr. Križaniča v članku Tovarne delavcem! Ali spet?

Ljubljana, 3.9.2016

Finančni minister 2008-2011 dr. Franc Križanič je v Večeru v članku Tovarne delavcem! Ali spet? (sobota, 27.8.2016) ponovno navedel tezo, ki je stalnica njegovih vse pogostejših medijskih pojavljanj v zadnjih mesecih in s katero posredno zavrača soodgovornost vlade Boruta Pahorja za zaostritev razmer v bankah (zlasti v največjih državnih bankah), ki so se razrešile šele ob koncu leta 2013 s sanacijo na podlagi državne pomoči. V tedniku Mladina je nedavno na trditev dr. Bogomirja Kovača, da je bila tudi reakcija vlade (2008-2011) "napačna in absolutno prepozna", odgovoril, da je bila reakcija slovenske politike na svetovno finančno krizo 2008 "takojšnja, obsežna in učinkovita".
Dr. Križanič, ki je vodil finančno ministrstvo v času izbruha in prvih letih svetovne finančne krize, v Večeru tako ponavlja svojo tezo, da kriza "ni nastala s svetovno finančno krizo po septembru 2008 niti s projektom umika države iz gospodarstva in ne zgolj zaradi menedžerskih odkupov ", ampak da se je začela" z ukrepi Banke Slovenije julija 2010, z zahtevo po povečanem kapitalu ob dani ravni dodeljenih kreditov…".
To trditev dr. Križanič vztrajno ponavlja, nikoli pa konkretno ne pojasni. S tem tudi preusmerja pozornost stran od nekaterih drugih ključnih dejavnikov, ki so vplivali na kreditni krč. Na krčenje kreditne aktivnosti sredi leta 2010 je vplivala vrsta dejavnikov na strani ponudbe in povpraševanja po posojilih, ki so bili povezani predvsem s slabšanjem makroekonomskih razmer v tujini in Sloveniji, razmer na kapitalskih trgih in na trgu nepremičnin, kar se je izrazito pokazalo že v letu 2009, nadaljevalo pa se je tudi skozi naslednja leta.
Leta 2009 se je slovenski BDP skrčil za rekordnih 7,8 odstotka. Temu je veliko prispeval padec svetovne trgovine, v Sloveniji pa dodatno prisilno uravnoteženje tekočega računa plačilne bilance (s primanjkljaja 6,2% na letni ravni ob prehodu 2008/2009) zaradi izpada možnosti financiranja takega primanjkljaja z zadolževanjem v tujini. Poslabšalo se je poslovanje bolj zadolženih podjetij, ki so v tem obdobju začela zamujati s poravnavanjem obveznosti do bank; zgolj med decembrom 2009 in junijem 2010 se je delež obveznosti (razvrščena aktiva), ki so jih podjetja bankam odplačevala z zamudo povečal z 12,8 na 20,9 odstotka. S tem obdobjem sovpadajo prva opozorila Banke Slovenije na neustrezno insolvenčno zakonodajo, ki ni predstavljala ustrezne osnove za hitro finančno in poslovno prestrukturiranje podjetij oziroma ni omogočala, da bi podjetja lahko s hitrim prestrukturiranjem ohranila poslovanje, delavna mesta, z izboljšanjem denarnega toka pa se usposobila za odplačevanje že najetih kreditov. Ustrezne dopolnitve insolvenčne zakonodaje so se zgodile šele decembra 2013, predvsem z uvedbo pravice upnikom, da začnejo postopek prisilne poravnave, in uvedbo "Absolute Priority Rule" načela, to pomeni, da kapital v celem prvi služi pokrivanju nastalih izgub pri reševanju podjetja (v primeru stečaja pa je zadnji poplačan, kar je veljalo že prej).
Le ob izpolnitvi pogojev, ki bi omogočili prekvalifikacijo slabega kredita podjetja v normalnega, je možno od bank pričakovati odobritev dodatnega kredita. V praksi razreševanja slabih naložb bank so v glavnem poznani trije načini: prenos slabih naložb na (od banke neodvisno) slabo banko, prodaja (slabe) naložbe zainteresiranemu kupcu, oboje običajno (z občutnim) diskontom, ali pa reševanje naložbe v okviru banke s pomočjo izterjave (z unovčenjem zavarovanj dolžnika, ki preneha obstajati) oziroma finančnega prestrukturiranja dolžnika. Nujna pa je tudi krepitev lastniškega kapitala podjetij, vseh, ne le tistih v težavah. V primeru sprememb na trgu na slabše oziroma ob realiziranih tveganjih je nujno, da podjetje razpolaga s kapitalom kot blažilcem za pokrivanje nepredvidenih izgub; v nasprotnem primeru je prva na udaru glavnica kredita. Žal ugotavljamo (Poročilo o finančni stabilnosti, Banka Slovenije, julij 2016, stran 12), da se podjetja razdolžila (merjeno kot razmerje med dolgom in kapitalom) predvsem na račun zmanjšanja dolga, ne pa povečanja kapitala. Do konca leta 2015 se je v primerjavi z letom 2008 podjetniški sektor razdolžil z zmanjšanjem dolga za 22%, s povečanjem kapitala pa le za 2%.
Dr. Križanič povsem spregleda tudi enega ključnih dejavnikov kreditne aktivnosti bank, in sicer visoke odvisnosti slovenskih bank od virov v tujini. Z nastopom krize leta 2008 in zaostritvijo razmer na finančnih trgih je medbančno financiranje in izdajanje obveznic usahnilo in slovenske banke v tujini virov ob zapadlosti niso mogle več refinancirati. Že v letu 2009 so se tako banke v tujini neto razdolžile za 3,2 mrd EUR, te vire pa so, kot navaja Poročilo o finančni stabilnosti iz maja 2010, nadomestile z vlogami države. V letu 2010 so banke zadolžitev v tujini znižale za dodatne 1,3 mrd EUR ali za novih 10 %, a teh virov, kot navaja Poročilu o finančni stabilnosti iz maja 2011, banke niso več uspele nadomestiti z vlogami države, " saj je država vloge pri bankah postopoma zmanjšala; skupaj za 0,96 mrd EUR".Od konca leta 2008 do konca marca 2015, se je bančni sistem na grosističnih trgih v tujini neto razdolžil skupaj za 11,5 milijard evrov (za eno tretjino BDP Slovenije!), delež teh virov financiranja v bilancah bank pa je padel s 36% na 15,5% (Poročilo o finančni stabilnosti, maj 2015, stran 42). Velik del sredstev za poplačilo virov financiranja tujini so bili tudi dospeli krediti slovenskih podjetij. S strani države (do sanacije bank leta 2013) ni bilo dovolj in ustrezno narejeno, da bi se bankam povečale možnosti za obnovitev financiranja ob dospelosti tujih grosističnih virov. Problematična so bila področja zagotavljanja politične stabilnosti, pravočasne in proaktivne gospodarske politike in insolvenčne zakonodaje, pa tudi pravočasnost programa reševanja problematike v bankah, začenši z zagotavljanjem ustrezne ravni kapitala v bankah. Po podatkih Evropske komisije so države EU v prvih letih krize 2008-2011 za dokapitalizacije bank v povprečju dale 2,5 % BDP, Slovenija pa le 0,8% BDP. Država v letih 2010, 2011 in 2012, torej v času ministrovanja dr. Križaniča, v času brez vlade in v prvem letu nove vlade, kot ključna lastnica največjih bank – kljub zahtevam Banke Slovenije - ni kapitalsko okrepila. Ravno zato, ker država kot lastnica bank ni ustrezno dokapitalizirala, so te dodaten kapital pridobivale z izdajo podrejenih instrumentov, kapitalsko ustreznost pa lovile tudi z omejevanjem kreditiranja.

Darko Bohnec, Banka Slovenije

 

 

BANKA SLOVENIJE
Slovenska 35
1505 Ljubljana
Slovenija
Telefon: 01 47 19 000
Faks: 01 25 15 516
Kontakt
 

Banka Slovenije
Slovenska 35
1505 Ljubljana
Slovenija
Tel: 01 471 90 00
Fax: 01 251 55 16

Kazalo
Kontakt
Novosti
Razpisi
Javna naročila
Povezave

Enotno območje plačil v evrih

 

Pogoji uporabe | Varovanje zasebnosti