Pogosta vprašanja in odgovori
-
Ali je potrebno zamrzniti sredstva v primeru, da stranka banke (pravna oseba) prejme priliv iz tujine s strani pravne osebe, katere končni (so)lastnik je fizična oseba, ki se nahaja na sankcijskem seznamu v skladu z Uredbo 269/2014, njegov lastniški delež pa znaša manj kot 50 %. Ali se v primeru posrednega lastništva povezave upoštevajo po celotni lastniški verigi ali samo direktno na entiteto, ki je predmet posamezne transakcije?
Uredba (EU) 269/2014 v 2. členu določa:
- Zamrznejo se vsa finančna sredstva in gospodarski viri katerih koli fizičnih oseb ali fizičnih ali pravnih oseb, subjektov ali organov, ki so z njimi povezane, kot so navedene na seznamu iz Priloge I, ki so v njihovi lasti, posesti, z njimi razpolagajo ali jih nadzorujejo
- Fizičnim ali pravnim osebam, subjektom ali organom, ki so povezane z njimi, kot so navedene na seznamu iz Priloge I, se ne sme neposredno niti posredno dati na razpolago finančnih sredstev ali gospodarskih virov niti ne smejo od njih imeti koristi.
Zamrzniti je torej potrebno sredstva subjektov, ki so na seznamu (Priloga I k Uredbi) in tudi oseb, ki so v njihovi lasti, posesti, z njimi razpolagajo ali jih nadzorujejo. Te osebe (odebeljeno) niso izrecno navedene v uredbi, ampak jih mora identificirati izvajalec omejevalnih ukrepov v svojem postopku skrbnega pregleda.
Kar se tiče lastništva, je po našem razumevanju merodajen odstotek "več kot 50%". To stališče je jasno zapisano tudi v dokumentu Evropske komisije: EU Best Practices for the effective implementation of restrictive measures (doc. 8519/18) https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-8519-2018-INIT/en/pdf v točki 62.
V primeru, da bi imeli več solastnikov, ki bi bili na sankcijski listi, bi se njihov delež lastništva seštel (npr. če je ena sankcionirana oseba je lastnik 30 % deleža in druga 25 % lastnik, se šteje, da je ta pravna oseba v lastništvu sankcioniranih oseb in je potrebno njena sredstva zamrzniti).
Glej tudi rubriko Vprašanja in odgovori na strani Evropske komisije (vprašanje št. 8): Frequently asked questions on assets freezes following sanctions adopted in view of Russia’s military aggression against Ukraine and Belarus' involvement in it (europa.eu)
Potrebno je ugotavljati tudi druge vidike (poleg lastništva), in sicer kontrolni vpliv v subjektu. Glede obrazložitve, kaj se šteje za kontrolni vpliv, glej zgornje tudi točko 63 dokumenta EU Best Practices… V zvezi z izvajanjem 2. člena Uredbe (EU) 269/2014 glej tudi dokument Evropske komisije: COMMISSION OPINION of 19.6.2020 on Article 2 of Council Regulation (EU) No 269/2014: Commission opinion of 19.6.2020 on Article 2 of Council Regulation (EU) No 269/2014 (europa.eu).
O zamrznitvi je potrebno obvestiti MZZ (predlagamo pa, da obvestite tudi Banko Slovenije), v kolikor pa bi na zamrznjen račun knjižili sredstva, je o tem potrebno obvestiti Banko Slovenije. V zvezi s postopkom zamrznitve sredstev si lahko pomagate tudi s smernicami, ki jih je izdala Stalna koordinacijska skupina za omejevalne ukrepe: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MZZ/Dokumenti/multilaterala/mednarodno-pravo/Smernice-SKSOU_rev2020.docx.
Samo zaradi dejstva, da ima oseba, ki je na sankcijskem seznamu (sankcionirana oseba), v družbi XY manj kot 50 % lastniški delež, sredstev družbe XY ni potrebno zamrzniti, ker odstotek ne presega 50 odstotkov. Pri ugotavljanju končnega lastništva se upošteva celotna lastniška veriga. Potrebno pa je preveriti tudi, ali ima sankcionirana oseba kontrolni vpliv v družbi XY in če je odgovor pritrdilen, je potrebno sredstva družbe XY zamrzniti. Dodatno je potrebno upoštevati, da je prav tako prepovedano dati na voljo sredstva in gospodarske vire osebam, za katere veljajo omejevalni ukrepi. V kolikor izvajalec omejevalnih ukrepov ne more pridobiti dovolj podatkov, da bi lahko z gotovostjo izključila obstoj kontrolnega vpliva sankcionirane osebe v družbi XY oziroma možnosti izogibanja sankcijam, se priporoča zavrnitev transakcije.
-
Ali so v to prepoved sprejemanja depozitov nad 100.000 EUR vključene tudi obresti, ki se stranki pripisujejo zaradi stanja na računu? Bi stranki, ki ima vrednost depozitov nad 100.000 EUR, obresti lahko pripisali?
Dodano: 7. 4. 2022: Če transakcija povzroči pozitiven denarni tok na računu, jo je treba obravnavati kot depozit v smislu člena 1(k) Uredbe 833/2014 in v tem primeru velja prepoved iz člena 5b. Obresti je potrebno obravnavati kot »sredstva« in ker pripis obresti predstavlja pozitiven denarni tok, se obresti v primeru, da depozit/dobroimetje stranke presega 100.000 EUR, ne sme knjižiti na račun (glej tudi FAQ Evropske komisije).
-
Ali so k spoštovanju EU sankcij zavezane tudi hčerinske družbe izven EU, katerih matična družba ima sedež v EU?
Dodano 11. 4. 2022: EU sankcije nimajo ekstra-teritiorialnega učinka in ne zavezujejo entitet izven EU. Hčerinska družba družbe iz EU, ustanovljena v skladu s pravom države, ki ni članica EU in ne v skladu s pravom EU, zato ni zavezana k spoštovanju sankcij. V kolikor bi šlo za podružnico izven EU, ki nima pravne osebnosti, so sankcije za takšno podružnico zavezujoče.
-
Kako naj banka ravna v primeru, ko ima fizična oseba (ruski državljan, nerezident) osebni račun ter tudi račun samostojnega podjetnika? Ali se sredstva dobroimetij na aktivnih računih seštevajo ter so kot taki predmet omejitev na znesek 100.000 EUR?
Dodano 11. 5. 2022: Prepoved iz člena 5b velja za vsa dobroimetja, ki so vsebovana v definiciji depozita iz člena 1(k) Uredbe Sveta (EU) 833/2014. Mejo 100.000 EUR je potrebno razumeti kot vsoto vseh dobroimetij, ki jih ima določena oseba pri kreditni instituciji. Seštejejo se torej vsa dobroimetja, ki se nanašajo na isto fizično osebo, torej tudi dobroimetje, ki ga ima na drugem računu kot s.p.. Kreditna institucija mora za namen izvajanja prepovedi voditi skupen seštevek vseh dobroimetij in vsak dodaten znesek na kateremkoli dobroimetju, ki bi povzročil skupno preseganje meje, bi pomenil kršitev prepovedi.
-
Kako naj banka ravna v primeru, ko ima fizična oseba (ruski državljan, nerezident) osebni račun ter tudi račun samostojnega podjetnika? Ali se sredstva dobroimetij na aktivnih računih seštevajo ter so kot taki predmet omejitev na znesek 100.000 EUR?
Dodano 11. 5. 2022: Prepoved iz člena 5b velja za vsa dobroimetja, ki so vsebovana v definiciji depozita iz člena 1(k) Uredbe Sveta (EU) 833/2014. Mejo 100.000 EUR je potrebno razumeti kot vsoto vseh dobroimetij, ki jih ima določena oseba pri kreditni instituciji. Seštejejo se torej vsa dobroimetja, ki se nanašajo na isto fizično osebo, torej tudi dobroimetje, ki ga ima na drugem računu kot s.p.. Kreditna institucija mora za namen izvajanja prepovedi voditi skupen seštevek vseh dobroimetij in vsak dodaten znesek na kateremkoli dobroimetju, ki bi povzročil skupno preseganje meje, bi pomenil kršitev prepovedi.
-
Ali banka lahko izvede konverzijo iz dolarjev (npr. 300.000 $) v evre na računu ruskega državljana, ki zapade pod prepoved sprejemanja depozitov skladno s členom 5b Uredbe (EU) 833/2014, pri čemer ne gre za dvig bankovcev?
Prepoved iz 5b člena Uredbe 833/2014 velja le za nove depozite, torej tiste, ki jih je stranka prejela po 26. 2. 2022. Depozitov, ki bi bili sami po sebi višji od 100.000 EUR oziroma bi pomenili preseganje obstoječega depozita nad 100.000 EUR, banka po 26. 2. 2022 sploh ne sme sprejeti.
Z obstoječimi depoziti (pred 26. 2. 2022), tudi tistimi, ki presegajo 100.000 EUR, stranka lahko razpolaga, torej jih lahko tudi konvertira v drugo valuto. Transakcija ne predstavlja pozitivnega denarnega toka, saj v tem primeru ne pride do povečanja vrednosti.
-
Kaj se šteje kot depozit glede na prepoved iz novega člena 5b v Uredbi (EU) 833/2014)?
V členu 1k je pojem “depozit” pojasnjen kot pozitivni saldo, ki je posledica sredstev, ostalih na računu, ali začasnih stanj, ki so posledica običajnih bančnih transakcij, in jih mora kreditna institucija vrniti po veljavnih pravnih in pogodbenih pogojih, vključno z vezanim depozitom in hranilno vlogo, razen pozitivnega salda, kadar: (i) se da njegov obstoj dokazati le s finančnim instrumentom, kot je opredeljen v členu 4(1)(15) Direktive 2014/65/EU Evropskega parlamenta in Sveta, razen če gre za varčevalni produkt, katerega obstoj je mogoče dokazati s potrdilom o vlogi, ki se glasi na določeno ime, in ki obstaja v državi članici 2. julija 2014, (ii) njegova glavnica ni odplačljiva po nominalni vrednosti, (iii) je njegova glavnica odplačljiva samo s posebnim jamstvom ali sporazumom s strani kreditne institucije ali tretje osebe.
-
Ali se prepoved iz člena 5b glede sprejemanja depozitov nad 100.000 eur nanaša le na nove depozite ali tudi na obstoječe?
Prepoved se nanaša na sprejemanje novih depozitov, ki presegajo 100.000 EUR. To implicitno pomeni, da obstoječi depoziti (ki so v kreditnih institucijah na dan uveljavitve Uredbe 2022/328, to je 26. 2. 2022) lahko ostanejo v kreditni instituciji in jih ni potrebno zmanjševati. Na račune, ki na dan uveljavitve že presegajo prag 100.000 EUR, pa ni mogoče prejeti dodatnih sredstev. S temi sredstvi lahko ruska oseba prosto razpolaga (si sredstva izplača, obdrži na računu,…).
- Novi depoziti: Kreditne institucije v EU ne smejo sprejemati (novih) depozitov, ki presegajo 100.000 EUR.
- Obstoječi depoziti: Če bi imela ruska pravna ali fizična oseba na dan začetka veljavnosti uredbe (26. februarja 2022), depozit višji od 100.000, depozit lahko ostane pri kreditni instituciji. To pomeni da je ruska pravna ali fizična oseba fizična oseba upravičena do prostega razpolaganja s tem depozitom (si sredstva izplača, obdrži na računu,…), vendar ne more povečati stanja na računu, tako da bi znesek presegel 100.000 EUR (razen če pristojni organ države članice izda dovoljenje v okviru dovoljenih izjem).
-
Ali pod prepoved sprejemanja depozitov iz 5b(1) člena uredbe zapadejo tudi pravne osebe, ki niso ustanovljene v Rusiji, njihovi končni lastniki pa so ruske fizične osebe in zapadejo pod kriterije iz člena 5b(1), ne izpolnjujejo pa kriterija za priznanje izjeme iz členov 5b(2) ali (3)?
Spremenjeno dne 4. 5. 2022 skladno s spremembo odgovora št. 27 Evropske komisije: Frequently asked questions on deposits acceptance concerning sanctions following Russia’s military aggression against Ukraine (europa.eu):
Prepoved iz člena 5b Uredbe 833/2014 in prepoved iz člena 1u Uredbe 765/2006 velja le za ruske/beloruske državljane ali fizične osebe, ki prebivajo v Rusiji/Belorusiji ali katero koli pravno osebo, subjekt ali organ s sedežem v Rusiji/Belorusiji. Strogo gledano se ne uporablja za subjekte, ki so v lasti ruskih/beloruskih državljanov ali fizičnih oseb, ki prebivajo v Rusiji/Belorusiji, če so ti subjekti registrirani v drugi državi, kot v Rusiji/Belorusiji.
Vendar je treba določbo brati v povezavi s členom 12 Uredbe Sveta 833/2014 in členom 1m Uredbe 765/2006, ki prepovedujeta zavestno sodelovanje in namerno v dejavnostih, katerih cilj ali učinek je izogibanje prepovedim iz uredb. Kreditna institucija iz EU bi zato morala izvajati poglobljen pregled, kadar se depozit nakaže na račun subjekta, ki je v lasti ruskega/beloruskega državljana ali fizične osebe s prebivališčem v Rusiji. Kreditna institucija mora ozadje transakcij raziskati do te mere, da se prepriča, da ne gre za izogibanje prepovedi.
-
Kako naj banka obravnava ruske pooblaščence na računu neruskih subjektov? Kako mora banka obravnavati morebitne gotovinske pologe ali prilive takšne osebe na račun imetnika? Ali moramo takšno transakcijo upoštevati kot priliv (depozit) ruske osebe, kljub temu, da je lastnik računa/prejemnik sredstev neruska oseba?
Prepoved velja za depozite/dobroimetja ruskih državljanov ali fizičnih oseb s stalnim prebivališčem v Rusiji in subjekte ali organe s sedežem v Rusiji. Če taka oseba ni lastnik depozitov/dobroimetij, temveč le upravlja z računom, prepoved ne velja. Vendar bi morale institucije iz EU s skrbnim pregledom zagotoviti, da pooblaščena oseba računa ne uporablja za prikrivanje svoje identitete in za izogibanje sankcijam. Skladno s členom 12 Uredbe 2014/833 je namreč prepovedano zavestno in namerno sodelovanje pri dejavnostih, katerih cilj ali učinek je izogibanje prepovedim iz te uredbe. Ali gre morebiti za izogibanje sankcijam, je potrebno presojati v vsakem primeru posebej."
-
Kdaj obstaja obveznost poročanja v smislu člena 5g Uredbe (EU) 833/2014? Kdo je za to odgovoren?
V skladu s členom 5b je bankam v EU na splošno prepovedano sprejemati depozite, višje od 100.000 EUR od ruskih fizičnih ali pravnih oseb. To spremlja ustrezna obveznost poročanja o obstoječih depozitih nad tem zneskom (člen 5g). V skladu s tem morajo kreditne institucije pristojnemu nacionalnemu organu države članice, v kateri imajo sedež, ali Komisiji najpozneje do 27. maja 2022 predložiti seznam depozitov ruskih državljanov ali fizičnih oseb s prebivališčem v Rusiji ali od pravnih oseb, subjektov ali organov s sedežem v Rusiji, ki presegajo 100.000 EUR. Vsakih dvanajst mesecev predložijo posodobljene podatke o znesku teh vlog. Pristojni nacionalni organ v Sloveniji za poročanje v skladu s členom 5g Uredbe (EU) št. 833/2014 je Banka Slovenije.
-
Kako naj ravna banka, če ima ruski državljan z veljavnim dovoljenjem za stalno ali začasno prebivanje v državi članici, EGP ali Švici (v skladu s členom 5b(2) prepoved sprejemanja depozitov iz člena 5a(1) zanj ne velja) na računu položen depozit/dobroimetje, ki presega 100 000 EUR, njegovo dovoljenje za prebivanje pozneje (po 26. 2. 2022) poteče ali je preklicano? Ali obstaja obveznost, da se zmanjša ali zamrzne znesek depozitov/dobroimetij, ki presegajo 100 000 EUR?
Ruska fizična oseba, kateri preteče veljavnost dovoljenja za bivanje oziroma je le-to preklicano, ni več upravičena do izjeme od prepovedi iz drugega odstavka člena 5b. Ko zadevni ruski državljan/rezident zapade pod prepoved, njegovih depozitov/dobroimetij, ki presegajo 100.000 EUR, ni potrebno zmanjšati ali zamrzniti. V takem primeru pa je prepovedano sprejemanje novih vlog, ki bi sredstva nad 100.00 EUR še povečevala.
Za osebe, ki zapadejo pod prepoved po uveljavitvi člena 5b, se poroča depozite nad 100.000 EUR po stanju na dan, ko se za njih prepoved začne uporabljati.
Depoziti/dobroimetja ruskih oseb
-
Posodobljeno: 1. 3. 2023: Ali je dovoljena izvedba plačilne transakcije po koncu prehodnega obdobja, določenega z uredbo EU, s katero ruski/beloruski kupec plača za blago, ki je na omejevalnem seznamu in ga je EU podjetje izvozilo v Rusijo/Belorusijo pred uvedbo omejevalnih ukrepov v zvezi s tem blagom?
Če je bila pogodba, na podlagi katere je EU izvoznik izvozil blago v Rusijo/Belorusijo, sklenjena v skladu z veljavnimi omejevalnimi ukrepi (v času sklenitve pogodbe blago ni bilo uvrščeno na seznam), potem se plačilo za takšno blago lahko izvede tudi po koncu prehodnega obdobja, ki je določeno v uredbi EU. Evropska komisija razlikuje situacijo, ko EU podjetje uvaža blago iz Rusije/Belorusije. V tem primeru je potrebno na podlagi pravila, da je plačilo del izvršitve pogodbe, šteti, da plačilo po koncu prehodnega obdobja ni več dopustno (glej Q 10).
-
Kaj pomeni izključitev banke iz SWIFT?
Plačilni promet z ruskimi bankami praviloma poteka preko t. i. mehanizma korespondenčnega bančništva, to je preko korespondenčnih računov ruskih bank pri evropskih ali obratno. Izmenjava finančnih sporočil, s katerimi banke (tako ruske kot evropske) odredijo prenos sredstev s korespondenčnih računov (tako v breme ruskih bank in v dobro evropskih bank kot obratno), praviloma poteka preko omrežja SWIFT. S tem, ko je banka izključena iz SWIFT, je tako zelo oteženo, da izključena banka dostopa do svojih korespondenčnih računov pri drugih bankah, kot tudi, da druge banke dostopajo do svojih korespondenčnih računov pri izključeni banki.
-
Ali bi se štelo za izogibanje omejevalnim ukrepom, če bi se ruske banke, ki so z 12. marcem 2022 izključene iz sistema SWIFT, zatekle k drugim sredstvom za komunikacijo?
V tem primeru je neposredna prepoved vezana na SWIFT in ne ruske banke, ki so izločene iz sistema. Zato se SWIFT (in vsi drugi ponudniki storitev za izmenjavo finančnih podatkov v EU) ne morejo izogniti prepovedi izogibanja sankcijam (glej člen 12 člen Uredbe 2022/328: »Prepovedano je zavestno in namerno sodelovati v dejavnostih, katerih namen ali učinek je izogibanje prepovedim iz te uredbe, vključno z delovanjem namesto fizičnih ali pravnih oseb, subjektov ali organov iz členov 5, 5a, 5b, 5e in 5f ali z delovanjem v njihovo korist z uporabo izjem iz člena 5(6), 5a(2), 5b(2), 5e(2) ali 5f(2)«).
-
Ali je »poziv k doplačilu kritja« izvzet iz prepovedi v zvezi s sporočili SWIFT?
Ne, tovrstna komunikacija ni izvzeta iz prepovedi. Prepovedano je uporabljati sistem SWIFT tudi za sporočila o pozivih k doplačilu kritja, ki se izmenjujejo s ciljnimi ruskimi bankami, za katere velja ta prepoved.
-
Ali se ruskim osebam, ki nimajo odprtega računa pri banki v RS lahko zavrne odprtje osnovnega računa oziroma postavi dodatne pogoje, da bi bil zasledovan namen osnovnega računa?
Zakon o plačilnih storitvah, storitvah izdajanja elektronskega denarja in plačilni sistemih (ZPlaSSIED) v tretjem odstavku 181. člena določa, da ima potrošnik, ki zakonito prebiva v EU, vključno s potrošnikom brez stalnega naslova in prosilcem za azil ter potrošnikom, ki mu dovoljenje za bivanje ni bilo odobreno, vendar njegov izgon iz pravnih ali dejanskih razlogov ni mogoč, pravico do odprtja in uporabe osnovnega plačilnega računa pri banki. Ta pravica velja ne glede na potrošnikovo stalno prebivališče. Zahteva za odprtje osnovnega plačilnega računa se lahko zavrne le tisti ruski stranki, ki izpolnjuje kateregakoli izmed treh, v ZPlaSSIED izrecno navedenih razlogov za zavrnitev zahteve (181/7 ZPlaSSIED) ali v primeru, da bi odprtje računa povzročilo kršitev ZPPDFT-1 (181/6 ZPlaSSIED) ali če bi bila oseba na seznamu oseb, proti katerim veljajo finančni omejevalni ukrepi. Zavrnitev odprtja osnovnega računa ni mogoča zgolj iz razloga, ker je oseba ruski državljan/rezident.
V zvezi s postopki odpiranja osnovnega računa za prosilce za azil je še vedno aktualno mnenje EBA, ki poudarja upoštevanje pristopa, ki temelji na tveganju s strani finančnih institucij pri zagotavljanju finančnih produktov v takšnih razmerah, pri čemer jim je dopuščeno izkoristiti prožnost, ki jo zagotavlja zakonodaja EU o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizem.
-
Kakšno podporo lahko nudi FURS finančnim institucijam pri presoji transakcij strank, ki predstavljajo plačilo za uvoženo ali izvoženo blago, v zvezi s katerim obstaja verjetnost, da je predmet omejevalnih ukrepov?
FURS je skladno z ZOUPAMO pristojna za nadzor nad vnosom, iznosom, tranzitom in prenosom blaga v skladu s carinskimi predpisi ter predpisi, s katerimi so določeni omejevalni ukrepi.
Finančne institucije se pri proučevanju ozadja transakcij, za katere menijo, da so lahko povezane z blagom, ki je predmet omejevalnih ukrepov, lahko obrnejo na FURS. FURS lahko nudi pomoč pri posameznih vprašanjih glede predloženih dokazil strank (npr. podatki o konkretnem postopku, pomen posameznih polj v deklaraciji, vprašanja uvrščanja blaga, ipd.), vendar se pa glede na svoje pristojnosti ne more odločati o postopanju s samo transakcijo.
Kadar se informacije finančnih institucij nanašajo na sume kršitev iz pristojnosti FURS, jih FURS obravnava kot prijave kršitev, kar pomeni, da jih najprej analizira. Če se pri analizi prijave ugotovi, da obstaja večja verjetnost nespoštovanja oziroma kršitve zakonov, se izvede ustrezne postopke, ki pa zaradi procesnih rokov in pridobivanja podatkov (pogosto tudi iz tretjih držav), lahko trajajo dalj časa.
Sumi kršitev se posredujejo na splošni naslov FURS in gfu.furs@gov.si.
Opravljanje plačilnega prometa
-
Ali se prenosljivi vrednostni papirji, denominirani v evrih, lahko prodajo ruskim državljanom ali posameznikom s stalnim prebivališčem v Rusiji?
V skladu s členom 5f Uredbe 833/2014 je ruskim državljanom ali fizičnim osebam s stalnim prebivališčem v Rusiji ali pravnim osebam, subjektom ali organom s sedežem v Rusiji prepovedano prodajati prenosljive vrednostne papirje, denominirane v eurih, izdane po 12. aprilu 2022, ali enote kolektivnih naložbenih podjemov, ki zagotavljajo izpostavljenost tem vrednostnim papirjem.
-
Glede na zelo široko besedilo člena 5i Uredbe 833/2014 se zastavlja vprašanje, ali so zgolj izplačila evrskega dobroimetja strank zajeta v prepoved?
Načeloma so v področje uporabe člena 5i zajeti prodaja, dobava, prenos ali izvoz evrobankovcev v Rusijo ali kateri koli fizični pravni osebi, subjektu ali organu v Rusiji. Osnovni namen je omejiti uvoz evrobankovcev v Rusijo (glej tudi uvodno izjavo 3 Uredbe (EU) 2022/345). Vendar pa je potrebno opozoriti na prepoved izogibanja v skladu s členom 12 Uredbe (EU) št. 833/2014. Gotovinska izplačila evrskega dobroimetja strankam ne smejo biti izvedena z namenom izogibanja predvidenim prepovedim.