Pogosta vprašanja in odgovori o kriptosredstvih
-
Kaj so kriptosredstva?
Kriptosredstva lahko opredelimo kot digitalno predstavitev vrednosti ali pravice, ki jo je mogoče elektronsko prenesti in shraniti z uporabo tehnologije razpršene evidence ali podobne tehnologije, pri čemer so se za kriptosredstva v preteklosti uporabljala različna poimenovanja, kot so: kriptoimetja, virtualne valute, kriptovalute in digitalne valute. Ob tem se na področju zakonodaje, vezane na preprečevanje pranja denarja in financiranja terorizma, za poimenovanje kriptosredstev uporablja termin virtualne valute.
-
Ali so osebe, ki omogočajo nakup, hranjenje in trgovanje s kriptosredstvi, sistemsko regulirane in nadzorovane?
Junija 2023 je bila v Uradnem listu Evropske unije objavljena Uredba o trgih kriptosredstev (angl. Markets in crypto-assets Regulation – MiCAR), ki vzpostavlja enotne zahteve za javno ponudbo in uvrstitev v trgovanje na platformi za trgovanje žetonov, vezanih na sredstva, e-denarnih žetonov ter kriptosredstev, ki niso niti žetoni, vezani na sredstva, niti e-denarni žetoni, ter zahteve za ponudnike storitev v zvezi s kriptosredstvi. Naslova III (Izdajanje žetonov, vezanih na sredstva) in IV (Izdajanje e-denarnih žetonov) uredbe se uporabljata od 30. junija 2024, preostale določbe pa se bodo začele uporabljati30. decembra 2024.
-
Koristne povezve
- Odbor za finančno stabilnost:
Opozorilo glede kupovanja, hrambe in vlaganja v virtualne valute, 9. 10. 2017 - Evropska centralna banka:
Publikacije in objave na temo kriptosredstev - Finančni nadzorniki EU (ESAs):
Opozorila pred potencialno nevarnimi finančnimi aktivnostmi - Agencija za trg vrednostnih papirjev (ATVP):
Špekulativne naložbe v CFD in kriptosredstva
Stališča ATVP v zvezi z ICO - Finančna uprava RS (FURS):
Trgovanje s kriptosredstvi
Rudarjenje kriptosredstev
- Odbor za finančno stabilnost:
Splošno o kriptosredstvih
-
Katera so tveganja, povezana s kriptosredstvi?
Med ključnimi tveganji, ki jih v povezavi s kriptosredstvi in povezanimi produkti izpostavljajo finančni nadzorniki EU, so zlasti:
- izgubite lahko ves vloženi denar,
- cene lahko zelo hitro zrastejo ali padejo (tudi na nič),
- postanete lahko žrtev prevar, goljufij, operativnih napak ali kibernetskih napadov,
- če uporabljate kriptosredstva kot plačilno sredstvo, niste zaščiteni kot v primeru prenosa s plačilnega (transakcijskega) računa,
- če gre kaj narobe, je malo verjetno, da boste imeli pravico do varstva in odškodnine.
Zaradi povečanega zanimanja za kriptosredstva Banka Slovenije potrošnike seznanja z opozorili glede kriptosredstev, dodatno pa je na tveganja, povezana s kriptosredstvi, opozoril tudi Odbor za finančno stabilnost (OFS), ki ga vodi Banka Slovenije.
Redno skupna opozorila glede tveganj za potrošnike, ki so povezana s kriptosredstvi, izdajajo tudi finančni nadzorniki EU, tj. Evropski nadzorni organ za vrednostne papirje in trge (ESMA), Evropski bančni organ (EBA) ter Evropski organ za zavarovanja in poklicne pokojnine (EIOPA).
Dodatno izpostavljamo, da je bila junija 2023 v Uradnem listu Evropske unije objavljena Uredba o trgih kriptosredstev (angl. Markets in crypto-assets Regulation – MiCAR), ki vzpostavlja enotne zahteve za javno ponudbo in uvrstitev v trgovanje na platformi za trgovanje žetonov, vezanih na sredstva, e-denarnih žetonov ter kriptosredstev, ki niso niti žetoni, vezani na sredstva, niti e-denarni žetoni, ter zahteve za ponudnike storitev v zvezi s kriptosredstvi. Naslova III (Izdajanje žetonov, vezanih na sredstva) in IV (Izdajanje e-denarnih žetonov) uredbe se uporabljata od 30. junija 2024, preostale določbe pa se bodo začele uporabljati 30. decembra 2024.
-
Na kaj naj bodo še posebej pozorni posamezniki, ki se odločajo o nakupu kriptosredstev in povezanih produktov?
Pred nakupom kriptosredstev bi si moral posameznik odgovoriti najmanj na naslednja vprašanja:
- Ali si lahko privoščite, da bi izgubili ves vloženi denar?
- Ali ste pripravljeni prevzeti velika tveganja, da bi dosegli oglaševani donos?
- Ali poznate značilnosti kriptosredstev ali povezanih produktov in storitev?
- Ali so podjetja/stranke, s katerimi poslujete, regulirani, kje imajo sedež in kdo je njihov nadzornik?
- Ali so podjetja/stranke, s katerimi poslujete, pristojni nacionalni organi uvrstili na črno listo (čeprav podjetje/stranka ni uvrščena na črno listo, to ni zagotovilo, da je sodelovanje z njimi varno)?
- Ali lahko učinkovito zaščitite naprave, ki jih uporabljate za nakup, shranjevanje ali prenos kriptosredstev, vključno z zasebnimi ključi?
- Kakšna so nadomestila (provizije), ki jih boste plačali za (i) pridobitev kriptosredstev in (ii) prenos/prodajo teh enot?
- V kateri državi je registrirana oseba, s katero sklepate pogodbo, in kakšna je tamkajšnja zakonodaja (davčna ureditev, preprečevanje pranja denarja in financiranja terorizma itd.)?
- Kaj/kdo in kako vam zagotavlja, da boste lahko pridobljene enote kriptosredstev zamenjali nazaj v fiat valuto (evro, dolar …)? Kako hitro lahko izvedete postopek zamenjave kriptosredstev v fiat valuto?
- Katera upravičenja pridobite z investiranjem? Ali konkretna shema kriptosredstva sploh dopušča povratno menjavo v fiat valuto?
- Katera pravna sredstva so vam na voljo v primeru, da boste postali žrtev goljufije ali prevare, in ali vam bo v tem primeru kdo vrnil sredstva?
- Kakšna je davčna obravnava kriptosredstev in trgovanja z njimi? Kakšne so davčne obveznosti iz tega naslova? Za odgovor na to vprašanje preverite tudi pojasnila FURS.
Če posameznik nima dovolj informacij, da bi lahko odgovoril na zgornja vprašanja, predlagamo, da ponovno razmisli o smiselnosti tovrstnega nakupa. Tudi če se za tovrsten nakup odloči dobro obveščen posameznik, je priporočljivo, da sredstva vloži v obsegu, ki zanj ne predstavlja prevelike izpostavljenosti, pri čemer pa se mora zavedati, da jih lahko tudi izgubi.
Imetnikom kriptosredstev, ki bi jih želeli uporabiti za plačevanje, svetujemo, naj predhodno preverijo morebitna nadomestila oziroma provizije, ki bi jih morali plačati v ta namen.
Dodatno izpostavljamo, da je bila junija 2023 v Uradnem listu Evropske unije objavljena Uredba o trgih kriptosredstev (angl. Markets in crypto-assets Regulation – MiCAR), ki vzpostavlja enotne zahteve za javno ponudbo in uvrstitev v trgovanje na platformi za trgovanje žetonov, vezanih na sredstva, e-denarnih žetonov ter kriptosredstev, ki niso niti žetoni, vezani na sredstva, niti e-denarni žetoni, ter zahteve za ponudnike storitev v zvezi s kriptosredstvi. Naslova III (Izdajanje žetonov, vezanih na sredstva) in IV (Izdajanje e-denarnih žetonov) uredbe se uporabljata od 30. junija 2024, preostale določbe pa bodo začele uporabljati 30. decembra 2024.
Za potrošnike, ki razmišljajo o nakupu kriptosredstev
-
Ali se moram v primeru opravljanja »storitev virtualnih valut«, kot jih definira Zakon o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma, registrirati na Banki Slovenije?
Zakon o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma (ZPPDFT-2) med zavezance za izvajanje predpisanih ukrepov za preprečevanje tveganj pranja denarja in financiranja terorizma uvršča tudi pravne in fizične osebe, ki pri opravljanju poslovnih ali poklicnih dejavnosti opravljajo storitve virtualnih valut (pojem, ki ga ZPPDFT-2 uporablja za kriptosredstva) ali drugih poslov, ki so vključeni v te storitve (npr. menjava med fiat in virtualnimi valutami, hramba ali upravljanje virtualnih valut, storitve v zvezi z izdajo virtualnih valut). Dodatno se morajo ponudniki storitev virtualnih valut, ki imajo sedež ali podružnico v Republiki Sloveniji, skladno z ZPPDFT-2 pred začetkom izvajanja storitev virtualnih valut vpisati v register, ki ga vodi Urad Republike Slovenije za preprečevanje pranja denarja.
Dodatne informacije in viri glede vpisa v register:
- V 5. in 6. členu Zakona o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma (ZPPDFT-2) so navedene določbe vezane na register. V 1. točki prvega odstavka 185. člena ZPPDFT-2 je navedena kršitev povezana z vpisom v register.
- Pravilnik o registru ponudnikov storitev menjav med virtualnimi in fiat valutami ter ponudnikov skrbniških denarnic.
- Obrazec zahteve za vpis v Register ponudnikov storitev virtualnih valut.
-
Ali lahko na področju zakonodajne ureditve kriptosredstev v prihodnosti pričakujemo kakšne spremembe?
Junija 2023 je bila v Uradnem listu Evropske unije objavljena Uredba o trgih kriptosredstev (angl. Markets in crypto-assets Regulation – MiCAR), ki vzpostavlja enotne zahteve za javno ponudbo in uvrstitev v trgovanje na platformi za trgovanje žetonov, vezanih na sredstva, e-denarnih žetonov ter kriptosredstev, ki niso niti žetoni, vezani na sredstva, niti e-denarni žetoni, ter zahteve za ponudnike storitev v zvezi s kriptosredstvi. Naslova III (Izdajanje žetonov, vezanih na sredstva) in IV (Izdajanje e-denarnih žetonov) uredbe se uporabljata od 30. junija 2024, preostale določbe pa se bodo začele uporabljati 30. decembra 2024.